Masinile destinate controlului traficului care utilizeaza dispozitive destinate masurarii vitezei vor fi pozitionate vizibil si vor prezenta inscrisurile si insemnele distinctive ale Politiei Rutiere, potrivit un proiect de lege care a primit marti raport favorabil, cu patru abtineri, din partea Comisiei de industrii si servicii a Camerei Deputatilor.
Potrivit proiectului, adoptat tacit de Senat, se interzice utilizarea dispozitivelor de masurare a vitezei din autovehicule care nu prezinta inscrisurile si insemnele distinctive, de catre politisti care nu poarta uniforme cu inscrisuri si insemne distinctive ale Politiei Rutiere.
Autovehiculele pe care instalate dispozitivele radar pot fi utilizate stationar sau in miscare.
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac direct de catre politistul rutier, iar in punctele de trecere a frontierei de stat de catre politistii de frontiera. Politistii rutieri, respectiv politistii de frontiera sunt obligati sa poarte uniforma cu inscrisuri si insemne distinctive, mai stipuleaza proiectul.
Constatarea contraventiilor cu privire la faptele care incalca dispozitiile privind limitele de viteza se face numai cu ajutorul mijloacelor tehnice omologate si verificate metrologic, consemnandu-se aceasta in procesul verbal de constatare a contraventiei.
Proiectul mai prevede interzicerea constatarii contraventiilor cu privire la faptele care incalca dispozitiile privind limitele de viteza daca autovehiculele si dispozitivele de masurare a vitezei nu sunt pozitionate vizibil si nu prezinta inscrisurile si insemnele distinctive ale Politiei Rutiere.
Comisarul-sef Alexandru Popa, care a reprezentat Ministerul de Interne la sedinta, a precizat ca punctul de vedere al Guvernului este unul negativ, argumentand ca utilizarea mijloacelor tehnice la constatarea contraventiilor la regimul rutier este deja reglementata intr-o norma de metrologie legala care arata ca inregistrarea unui autovehicul trebuie sa cuprinda in mod neaparat numarul de inmatriculare, ora si viteza de deplasare.
„In ceea ce priveste propunerea legislativa apreciem ca este similara cu cea care acum trei saptamani in comisie a fost respinsa in ceea ce priveste presemnalizarea radarelor, ce a fost declarata neconstitutionala de doua ori”, a aratat comisarul-sef de la Politia Rutiera.
„Daca citim motivarea Curtii Constitutionale, nu e sigur ca este cam aceeasi cu proiectul de lege din fata noastra. (…) Noi ce dorim? Sa avem cat mai multi contraveninenti sau sa se circule in limitele vitezei legale? Eu cred ca este varianta asta – mai bine sa-i speriem pe cei care participa la trafic si sa circule regulamentar decat sa-i tragem in capcana, sa-i prindem si sa-i pedepsim. Sigur, a doua varianta aduce niste venituri la bugetul de stat, dar nu e sigur ca mareste si nivelul de siguranta pe drumurile publice”, a transmis deputatul UDMR Bende Sandor.
Deputatul AUR Lucian-Florin Puscasu, initiator al propunerii legislative, a precizat ca ideea de la care a plecat a fost „de a pune niste lucruri in ordine”.
„Consideram ca Politia Rutiera nu trebuie sa aiba o atitudine haiduceasca, nu trebuie sa vaneze cu orice pret pe cei care incalca legea, trebuie sa o faca intr-un spirit asumat. Legea se refera la obligativitatea inscriptionarii autoturismelor pe care se monteaza tehnica de inregistrare si credem ca este necesara o asemenea atitudine din partea agentilor de Politie, dat fiind ca toti cunoastem abuzurile care se pot savarsi in trafic din partea unor agenti care considera ca trebuie sa obtina asemenea trofee cu orice pret. Consideram ca e important si factorul de preventie in traficul rutier, iar o semnalizare si o presemnalizare a mijloacelor de inregistrare si de verificare a traficului este in acest sens obligatorie, cred ca e de folos ca sa putem face educare cu acordul participantilor la trafic, nu doar print-o aplicare excesiva a legii. Acesta este sensul pentru care am initiat acest proiect legislativ si credem ca Ministerul de Interne ar trebui sa nu se opuna unor asemenea practici, fiindca nu le scad din autoritate, ci ii obliga sa fie mult mai responsabili”, a argumentat deputatul.
Potrivit acestuia, „functionarii statului au si trebuie sa aiba in continuare demnitatea de a se arata in uniforma, de a se arata exact ceea ce sunt si sa fie mandri de acest lucru si sa nu fie o sperietoare pentru cetateni, ci, in primul rand, aparatori ai legii”.
Proiectul de lege pentru modificarea si completarea articolului 109 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice cu modificarile si completarile ulterioare este initiat de 18 deputati din toate grupurile parlamentare si un deputat neafiliat. Raportul comun cu alte trei comisii de specialitate, adoptat cu amendamente, urmeaza sa fie supus aprobarii plenului Camerei Deputatilor – for decizional in acest caz.