Notarii vor putea legaliza documente si in varianta digitala, care vor avea aceeasi valoare ca si documentele pe hartie, se arata intr-un proiect de lege aprobat de Guvern. Totodata, in anumite situatii, nu va mai fi nevoie de prezenta fizica a cetatenilor la cabinetele notariale.
Legea privind activitatea notariala electronica este un proiect initiat de Ministerul Justitiei, Ministerul Cercetarii, Inovarii si Digitalizarii si Autoritatea pentru Digitalizarea Romaniei.
„Toate actele si procedurile notariale electronice vor fi integrate intr-o singura platforma IT, denumita Top-not, gestionata de Uniunea Nationala a Notarilor Publici din Romania”, a scris ministrul Digitalizarii, Bogdan Ivan, pe Facebook.
„Cetatenii nu vor mai fi nevoiti sa se deplaseze fizic la un birou notarial in situatia in care actele si procedurile notariale de care au nevoie vor putea fi indeplinite fara prezenta fizica. (…)Este un proiect de lege profund inovator pentru activitatea notariala electronica, prin care Ministerul Justitiei, ca initiator, urmareste sa vina in sprijinul cetatenilor. Oamenilor care apeleaza la notari le va fi mai usor. Multe acte notariale vor fi incheiate digital. In prezent, notarul public colecteaza documentele de la client, intocmeste actele in format fizic, care se semneaza in fata lui. Apoi, acestea sunt scanate si semnate electronic pentru a fi transmise la inregistrare in arhivele electronice notariale si in registrele publice. Desi, pana in prezent, notarii lucrau digital cu registrele publice (Cadastrul, ANAF, Depozitarul Central), in relatia notar – client nu exista aceasta dimensiune. Asadar, era necesar sa facem pasi si pentru digitalizarea relatiei notar – client”, a precizat ministrul Alina Gorghiu.
Proiectul prevede ca actele si procedurile notariale vor putea fi realizate si in forma electronica, dar cu prezenta partilor la sediul notarului public.
Potrivit proiectului aprobat de Guvern, notarul public va putea indeplini in forma electronica, fara prezenta fizica a solicitantului, urmatoarele acte si proceduri notariale:
– consultatii juridice scrise cu caracter notarial;
– primirea si pastrarea documentelor in forma electronica in arhiva electronica notariala;
– darea de data certa inscrisurilor in forma electronica;
– legalizarea semnaturii interpretului si traducatorului autorizat de pe traducerile in forma electronica.
De asemenea, va putea fi indeplinita in forma electronica, fara prezenta fizica a solicitantului, si incheierea de indreptare a erorilor materiale si, dupa caz, de completare a omisiunilor vadite privind anumite acte si proceduri notariale.
Printre beneficiile aduse de Legea privind activitatea notariala electronica se numara:
– Acces facil la o lista utila cu notarii publici care indeplinesc acte si proceduri notariale in forma electronica, lista care va fi publicata pe site-ul Uniunii Nationale a Notarilor Publici din Romania;
– Timp economisit – cetatenii nu vor mai fi nevoiti sa se deplaseze fizic la un birou notarial in situatia in care actele si procedurile notariale de care au nevoie vor putea fi indeplinite fara prezenta fizica;
– Sume economisite pentru cei care apeleaza la serviciile notarilor publici, prin eliminarea costurilor de multiplicare ori legalizare a inscrisurilor;
– Degrevarea sarcinilor si inlaturarea muncii manuale a notarilor publici si a personalului auxiliar din cadrul birourilor notariale;
– Eficientizarea si simplificarea operatiunilor notariale intr-un cadru securizat;
– Facilitarea circulatiei internationale a actelor juridice internationale in forma electronica;
– Eliminarea impedimentelor de orice natura, generate de distanta fizica intre cetateanul beneficiar al serviciilor notariale si notarul public;
– Impactul pozitiv asupra mediului inconjurator, prin diminuarea consumului de hartie;
– Acoperirea tuturor necesitatilor specifice, in contextul alinierii serviciilor notariale cu noile asteptari si nevoi ale societatii, dat fiind ritmul sporit de evolutie a tehnologiei;
– Adaptarea actelor si procedurilor notariale, in conditii de siguranta, la evolutia tehnologiei si la rigurozitatea cerintelor UE;
– Simplificarea si securizarea operatiunilor notariale.