Încă din iunie 2018 începuse în Camera Deputatților demersuri privind modificarea Codului rutier cu privire la presemnalizarea radarelor si imposibilitatea de a le mai folosi pe masinile civile. Parlamentul a adoptat pana la urma Legea pentru modificarea Codului rutier cu privire la radare si a trimis-o in forma (finala) de mai jos catre Presedintele Romaniei.
În esenta, este vorba doar despre art. 109 din OUG nr. 195/2002 (Codul rutier).
Articol unic.- Articolul 109 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 670 din 3 august 2006, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
„Art. 109.- (1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac direct de catre politistul rutier, iar in punctele de trecere a frontierei de stat a Romaniei, de catre politistii de frontiera. Politistii rutieri, respectiv politistii de frontiera sunt obligati sa poarte uniforma cu inscrisuri si insemne distinctive.
(2) Constatarea contraventiilor se poate face si cu ajutorul unor mijloace tehnice certificate sau mijloace tehnice omologate si verificate metrologic, consemnandu-se aceasta in procesul verbal de constatare a contraventiei.
(3) Constatarea contraventiilor cu privire la faptele care incalca dispozitiile privind limitele de viteza se face numai cu ajutorul mijloacelor tehnice omologate si verificate metrologic, consemnandu-se aceasta in procesul-verbal de constatare a contraventiei.
(4) Dispozitivele destinate masurarii vitezei se instaleaza exclusiv pe autovehicule care prezinta inscrisurile si insemnele distinctive ale politiei rutiere si care sunt pozitionate vizibil. Dispozitivele mobile, de tip pistol, destinate masurarii vitezei se utilizeaza la o distanta maxima de 10 metri de autovehiculele care prezinta inscrisurile si insemnele distinctive ale politiei rutiere. Se interzice utilizarea dispozitivelor de masurare a vitezei din autovehicule care nu prezinta inscrisurile si insemnele distinctive, de catre politisti care nu poarta uniforme, cu inscrisuri si insemne distinctive, conform alin. (1).
(5) Autovehiculele pe care sunt instalate dispozitivele radar pot fi utilizate stationar sau in miscare.
(6) In cazul utilizarii dispozitivelor radar instalate pe autovehicule stationare sau pe suportii amenajarilor rutiere ori a utilizarii dispozitivelor radar tip pistol, este obligatorie presemnalizarea prezentei acestora in zona drumului public prin panouri de atentionarea, postate mai inainte pe sensul de mers, cu minimum 500 m in localitate si cu minimum 2000 m in afara localitatii, dar nu mai mult de 1000 m in localitate si 4000 m in afara localitatii fata de radar.
(7) Panourile de atentionare prevazute la alin. (6) se asigura si se monteaza de catre administratorul drumului public, la solicitarea politiei rutiere.
(8) Se interzice constatarea contraventiilor prevazute la alin. (3) cu ajutorul dispozitivelor radar, cu incalcarea prevederilor alin. (4) si (6).
(9) In cazul respectarii prevederilor prevazute la alin. (8), procesulverbal se poate incheia si in lipsa contravenientului, dupa stabilirea identitatii conducatorului de vehicul, mentionandu-se aceasta in procesul-verbal, fara a fi necesara confirmarea faptelor de catre martori.
(10) Forma si continutul procesului-verbal de constatare a contraventiei se stabilesc prin regulament. Nerespectarea prevederilor alin. (8) atrage nulitatea absoluta a procesului-verbal de constatare a contraventiei si sanctionarea politistului, in conditiile art. 55 din Legea nr. 360/2002 privind statutul politistului, cu modificarile si completarile ulterioare.
(11) Contravenientul poate achita in termen de cel mult doua zile lucratoare de la data primirii procesului-verbal de constatare a contraventiei, jumatate din minimul amenzii prevazute de lege.
(12) Pentru amenzile contraventionale in cuantum de pana la 20 puncte-amenda, contravenientul poate achita pe loc agentului constatator jumatate din minimul amenzii prevazute de lege.
(13) In cazul prevazut la alin. (12), agentul constatator elibereaza contravenientului chitanta reprezentand contravaloarea amenzii, in care se mentioneaza data, numele si prenumele contravenientului, fapta savarsita, actul normativ care stabileste si sanctioneaza contraventia, numele, prenumele si semnatura agentului constatator, nemaifiind necesara incheierea procesului-verbal de constatare a contraventiei daca nu se dispune si o sanctiune contraventionala complementara.
(14) Amenzile privind circulatia pe drumurile publice se achita in conditiile legii si se fac venit integral la bugetele locale.
(15) Prevederile prezentei ordonante de urgenta referitoare la contraventii se completeaza cu cele ale Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
Presedintele Romaniei a sesizat CCR cu privire la acest proiect legislativ in iulie 2018 si Curtea i-a dat dreptate la inceputul anului curent prin DCC nr. 684/2019.
Procedura de reexaminare a inceput in aprilie a.c., iar marti, 14.05.2019, Camera Deputatilor, in calitate de for decizional, a adoptat noul proiect de lege cu 9 amendamente admise.
Forma finala a textului de lege trimisa din noua presedintelui Iohannis pentru promulgare este urmatoarea:
„Art.109. – (1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac direct de catre politistul rutier, iar in punctele de trecere a frontierei de stat a Romaniei, de catre politistii de frontiera. Politistii rutieri, respectiv politistii de frontiera sunt obligati sa poarte uniforma cu inscrisuri si insemne distinctive.
(2) Constatarea contraventiilor se poate face si cu ajutorul unor mijloace tehnice certificate sau mijloace tehnice omologate si verificate metrologic, consemnandu-se aceasta in procesul verbal de constatare a contraventiei.
(3) Constatarea contraventiilor cu privire la faptele care incalca dispozitiile privind limitele de viteza se face numai cu ajutorul mijloacelor tehnice certificate sau a mijloacelor tehnice omologate si verificate metrologic, consemnandu-se aceasta in procesul-verbal de constatare a contraventiei.
(4) Dispozitivele destinate masurarii vitezei se instaleaza exclusiv pe autovehicule care prezinta inscrisurile si insemnele distinctive ale politiei rutiere. Dispozitivele mobile, de tip pistol, destinate masurarii vitezei se utilizeaza la o distanta maxima de 10 metri de autovehiculele care prezinta inscrisurile si insemnele distinctive ale politiei rutiere. Se interzice utilizarea dispozitivelor de masurare a vitezei din autovehicule care nu prezinta inscrisurile si insemnele distinctive, de catre politisti care nu poarta uniforme, cu inscrisuri si insemne distinctive, conform alin. (l) si care nu sunt amplasate in locuri vizibile.
(5) In cazurile prevazute la alin.(3) si numai cu respectarea prevederilor alin.(l) si (4), procesul-verbal se poate incheia si in lipsa contravenientului, dupa stabilirea identitatii conducatorului de vehicul, mentionandu-se aceasta in procesul-verbal, fara a fi necesara confirmarea faptelor de catre martori.
(6) Prevederile prezentei ordonante de urgenta referitoare la contraventii se completeaza cu cele ale Ordonantei Guvernului nr.2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
Intelegem, asadar, din forma finala a art. 109 din Codul rutier ca radarele vor putea fi folosite doar pe masini inscriptionate, iar cele de tip pistol vor fi in actiune la o distanta de doar 10 metri fata de masina cu insemnele oficiale ale Politiei.
Presedintele Romaniei trebuie acum sa promulge acest proiect revizuit sau sa sesizeze CCR din nou, in cazul in care identifica noi prevederi neconstitutionale. Scenariul acesta este putin probabil, asadar vom actualiza articolul de indata ce decretul pentru promulgare va fi semnat si art. 109 din Codul rutier va aparea modificat in Monitorul Oficial.